NapalMně 2014

NapalMně 2014, překvapivě první společná šifrovačka Pindy a Evky. Začíná se v Deniskách, takže pohoda, Brno, pouliční osvětlení, nákupy svačinek a hospůdky na luštění. Jenže ouha, hned první šifra nás poslala do Adamova, takže kopce, lesy, žádné občerstvení. Ale teď pěkně od začátku.

Startovní
V době startu jsme na startu tři, celkem dobrý počet. Matěj odbíhá pro doplňující informace k zadání. Sedm slov podivných délek, některá písmena se shodují. Přicházejí Honza a Pinda. Je to jasné, jedná se o sedm trpaslíků. Dokonce i délky slov sedí. A výsledkem je sloveso, takže poslední je Šmudla a z něj čteme L. A nebo taky ne. Dny v týdnu budou přeci jen lepší, proč nás napadly až po trpaslících ví jen bůh…

Trpaslíci
Neuvěřitelný šok – další trpaslíci! Je to náhoda nebo paranoia? Slovní transformace jsou moc pěkné, spolu se šesti nápovědními šiframi je vyluštíme ještě ve vlaku do Adamova. Sbohem Brno.

Dvojice
Když je tam jednička, tak to druhé číslo udává pořadí. No jasně. Morseovka. Vzhůru k další šifře.

Obrázková
Tak tahle nám dává zabrat. První řádek je jasný: šerpa – šerpu nosí miss – kočka – miss je kočka. Jak ale podobný vztah nají v ostatních řádcích? Ještě v jednom řádku se nám cosi rýsuje: Ježíš na kříži a koza, to je jasné mučení kůzlátek, které má k Mlčení jehňátek už jen krůček. Po dlouhé době si Honza vzpomíná na obskurnosti z Napalmích pomůcek a slovesné vzory. A je to jasné. Uff.

Výrazy
Řešíme během přesunu a vymýšlíme, co by v tom tak mohlo být. Vzhůru nohama čteme věty, pak tu máme nějaké operace, ty začínají různě vysoko, takže by se z toho dala odvodit priorita. Až na hradě vytahujeme kalkulačku a je to jasné.

Legendární
Za mě jedna z nejlepších šifer hry! Legendy jsou jasné, všímáme si sudého počtu nezvyklých písmen v odstavcích, ověřujeme, že to platí pro všechna písmena. První graficky vychází K, další tři odstavce tedy přeskakujeme a řešíme rovnou číslo kóty. Další kopec. Hrad dost dobrej.

Sektory
To vypadá, že se bude muset ten papír přeložit. Přeložit, to je takové krásné dvojsmyslné slovo, smějeme se, ale zatím tomu nevěnujeme víc pozornosti. Překládáme, nacházíme protínající se slova a určijeme, co to tak může být. Slunce + kytka = slunečnice. Déšť + oblouk = duha. Med + měsíc = ? Přeložit! Vracíme se k původnímu vtípku, odhalujeme honeymoon a z písmen scrabblíme další stanoviště U Huberta.

Reportáž
Některé knížky poznáváme hned, autory plusmínus dáváme do kupy z hlavy. Jde se dál.

Obrův pohár
První zadání na červeném trojcestí říká, že šifra má ještě druhou část. Naštěstí je tu poblíž druhé červené trojcestí, takže je nám jasné, kam se vydat. Cestou málem míjíme kamenný pomník, který odpovídá obrázku ze šifry. Aha, takže to druhé červené trojcestí prozatím budem ignorovat. Co se šifrou je jasné, vlastně to ani není šifra. Přesné počítání nám trvá dost dlouho a protože jsme odešli daleko od pomníku, nepamatujem si, kde přesně byl sever. Za mě spíš opruz než nějaký super nápad. Ale pomník vtipnej.

Autíčka
Autíčka malujeme do tabulky místo do grafu (nechceme zahodit informaci o tom, jestli je kolo vlevo nebo vpravo), a to se nám stává osudovým. 24 autíček, 14 unikátních kol, 12 unikátních písmen. Až nápověda prozrazuje, že se jedná o kraje. Není nám moc jasné, proč dole nebyla všechna písmena. Klusáčci to považují za geniální šifru, já myslím, že provedení jí z geniality dost ubralo.

Běžecký ovál
Můj plán je jasný – na téhle šifře se vyspím. Zbytek týmu počítá frekvenčku a mele cosi o oválu a písmenech. Navrhuju, ať písmeny prostě popoběhnou a funguje to. Prý jsem to měla říct dřív, než všechna písmena spočítali. To jsem se moc nevyspala…

Početní
První (a poslední) neprolomená šifra celé hry. Courier a 4 informace, to je jasná grafika. Nápověda to potvrzuje: kupředu pravá, kupředu levá, i zpátky krok. Malujeme, tančíme, nic z toho. Zavináč (at) a dvojkřížek (haš) nás inspirují k mnohem lepší šifře. @# by bylo jasné at haš a kousek v mapě leží Hašův pomník. Proti trudomyslnosti se k němu přesouváme, ale podle očekávání marně. Deadka to řeší. I zpětně si myslím, že to bylo rozumné a že bychom to nebyli vyřešili. Kloubouček všem, kdo to dali.

Poházená písmenka
Snídám při východu slunce. Šifru jsem ani neviděla, kluci ji vyřešili hrozně rychle.

Šachy
Díky přesunu máme možnost pozorovat druhý východ slunce. No řekněte, kdo z vás to má! 🙂 Šachy nás trápí, nejsme si jistí, zda pracovat z českými nebo anglickými názvy figur. A proč tu proboha chybí P? Nápověda prozrazuje, že nás zajímají KDVSJ. Hodně tomu věřím a po nekonečné době přicházím s nevěrohodným nápadem, jak z otho vytlouct grafiku. K a T nikdo nevěří, když ale přidám i O, kdosi se ujme doluštění a jde se dál. Tohle se nám moc nelíbilo.

Karetní hra
Honza už třetí šifru spí, tady se ani neobtěžuje pdívat na zadání. Hrajeme si, ale dost nám unikají ty malé obrázky na každé kartě. Nakonec se rozhodneme řešení vyscrabblit, byť se to zdá být obtížné. Po vyscrabblení ohybu cesty na hrad jsme schopní zreprodukovat většinu autorského řešení. Honza nám nadává, že to tak trvalo a že o tom ještě pořád není přesvědčený a že to máme luštit a ne scrabblit. Ignorujeme ho a jdeme dál.

Dopravní
Doháníme Spící Voly. Na šifře jsme čtvrtí, dva týmy už jsou v cíli. Dopravní je rychlovka, hurá na hrad. Je super, že si ho užijem i za světla, jen je to z něj sakra daleko na nádraží a domů.

Indície
Dostáváme další kartičky a “kouzelné brýle”. Roflcopter ještě luští, byť tu byl dlouho před námi. 3D objekty jsou naprosto fascinující. Zanedlouho si všimneme společné vlastnosti předmětů – vody. Zatím nemáme lepší nápak, takže zkoušíme cílovou smsku vodník. Špatně. Že by šlo přes kouzelné brýle koukat ina čtveřici kartiček? Žralok potvrzuje, že jde. Hustý! Máme vyluštěno dřív než Roflcopter, takže v cíli třetí. Ale ještě se řítí Pralinky a Přizdisráči, kteří narozdíl od nás nebrali deadku. Přizdisráči cílovou šifru vyluští, Pralinky nikoliv. Celkově tedy krásné čtvrté místo.

Lucka, Matěj, Pinda, Evka, Honza